22024
1502

Обирання технологій

Коротко про те, як фахівці Веб-студії «Ра-Соло» працюють для наших…

Ринкові відносини давно і міцно увійшли в наше життя. Не є винятком і Інтернет. Велику і важку проблему вибору доводилося вирішувати кожному, хто хоч раз замислювався про придбання (виготовлення) власного інтернет-ресурсу. Чому ця проблема велика і важка? З деяких причин.

По-перше, доступність і всюдисущість Інтернету зумовлює величезну фінансову базу ринку виробництва і експлуатації інтернет-сайтів. По-друге, сама специфіка інтернет-технологій, а також величезний обсяг інвестицій в дану галузь призвели до того, що на кінцевого користувача «працює» просто запаморочливий перелік програмних і апаратних засобів, розібратися в хитросплетіннях яких часом важко навіть фахівцю, що бував у бувальцях. По-третє, в даній сфері дуже важко формувати критерії якості, тут багато оцінок і суджень мають емпіричний характер. По-четверте, багатоступенева схема надання ланцюжком підрядників/комісіонерів інформаційних послуг дозволяє великим (і бiльш дрібним) учасникам ринку приховувати свої справжні наміри діяльності з надання цих самих послуг.

Ось чому в світі інтернет-бізнесу, як у всякому «дрімучому лісі», важливо мати хоч якісь уторовані стежки, хоч якісь, нехай емпіричні, критерії, які не дадуть заблукати і не з’їхати з глузду «звичайнiй пересiчнiй людинi», тобто замовнику, рівень комп’ютерної підготовки якої часто-густо обмежений здатністю внести дані в електронну таблицю або роздрукувати документ в редакторі Microsoft Word. Можливо, методи, викладені в цій статті, внесуть якусь частку у справу інтернет-освіти широких трудящих мас. Пробачте авторiв статтi за висловлювання мовою, звичною для мешканців пост-радянського простору.

Отже, спробуємо окремо розібрати труднощі, які можуть виникнути у будь-якої людини, якщо вона вирішила замовити собі інтернет-сайт.

Дизайн сайта

Скільки живе людство, стільки змінюється мода на одяг, предмети побуту і роботи. Оскільки інтернет-сайт можна однозначно зарахувати до останніх двом категорій, то не дивно, що мода на зовнішній вигляд сайту також вiдчутно змінюється з роками.

Встежити за модними тенденціями в одязі – недешеве заняття. Само собою, що підтримка своїх інтернет-проектів на рівні поточної моди також коштує чималих грошей. На щастя, найняти дизайнера сьогодні не так вже i важко, однак, ескіз сторінки сайту – це ще не сама сторінка. Новий дизайн необхідно буде ще зверстати, протестувати, і розташувати на сторінках веб-ресурсу.

Однак, варто зробити додатковий акцент на тому, що по-справжньому шедевральні розробки дизайну дуже коштовнi. А що дає гарний сайт його власнику, крім морального задоволення? Ясна рiч, краса приваблює відвідувачів, але тільки тих, хто на цьому сайті вже колись побували. Звичайно, гарний дизайн додасть відгуків в соцмережах, однак, чи може очікувати власник сайту зростання відвідуваності його ресурсу за рахунок зовнішньої краси? Питання риторичне.

Звичайно ж, ніхто ніколи не робив би красивих сайтів, якби це нікому не було потрібно. Проте, на думку авторів цієї статті, віддача від зовнішньої краси полягає за межами виключно інтернет-технологій. Є таке поняття, як елітарність бізнесу (або персони), є представницькі функції, які з успіхом можуть бути виконані за рахунок зовнішньої краси інтернет-ресурсу, тобто корпоративного сайту даного бізнесу або персонального сайту даної людини. Однак, перспективи повернення чималих інвестицій, вкладених в красивий дизайн, в даному випадку далеко не однозначні.

З іншого боку, хоч яке небудь оформлення сторінок сайту все ж таки необхідне. Крім логотипу організації, екслібриса бібліофіла або особистого підпису власника, можна і потрібно використовувати певну кількість графічних елементів. Ключовим параметном, судячи з усього, тут є вартість «наведення краси». Добре, якщо вартість художніх елементів не перевищує половини бюджету, виділеного на створення вашого інтернет-шедевру.

Важливим моментом при виборі дизайну сайту є вимога його унікальності. Давайте розберемося, а в чому зиск вiд унікального дизайну для власника сайта?

З першого погляду здається, що, чим краще дизайн, тим більше відвідувачів. Адже на негарний сайт неприємно заходити, так саме, як неприємно заходити в брудне кафе або неохайний магазин. Але чому дизайн повинен бути унікальним? Помiркуйте та згадайте, скільки в вашому місті схожих один на одного магазинів і кафе? З іншого боку, спробуйте зрозумiти, чому власники торгових точок і підприємств громадського харчування витрачають гроші на оригінальні вивіски, красиві шпалери і сучасне освітлення. Звичайно, для вирішення цих питань будь-який підприємець обов’язково виділить якийсь певний бюджет.

У цьому випадку важливо, що власник дешевого кафе навряд чи буде замовляти дизайнеру оригінальні рішення. Власник такого кафе навряд чи буде замовляти художнику оригінальні полотна. Значить, і власнику сайту необхідно прийняти рішення, чи варто витрачатися на оригінальний дизайн, чи ні. Чи будуть ці витрати ефективні? Відповідь на це питання необхідно шукати в кожному випадку з урахуванням всіх обставин бізнесу і умов ринку.

Вищенаведена аналогія дозволяє нам зробити важливий висновок. В більшості випадків при виготовленні сайту немає потреби витрачатися на дорогі індивідуальні художні рішення , саме так, як і у власників звичайних кафе нечасто виникає бажання купувати дорогі меблі, декорувати стіни кафе експклюзівнимі оздоблювальними матеріалами, розміщувати високохудожні дизайнерські інсталяції. Бiльш того, у бiльшостi випадкiв немає необхідності взагалі витрачати гроші на оздоблювання, меблювання та оформлення, оскільки фінансування цих витрат можуть взяти на себе рекламні служби відомих торгових марок, наприклад, виробники пива.

В процесі вибору варіанта оформлення сайту веб-майстер може піти вищезазначеним шляхом та скористатися готовими рішеннями. Нижче ми розглянемо, що необхідно робити, щоб заощадити грошi пiд час пошуку дизайна сайту. Однак, спершу визначимося з термінологією.

Технологія створення сайту може бути дуже спрощено сформульована наступним чином. Функціональна частина реалізована в так званій системі керування контентом (CMS), для більшості сайтів цілком досить використовувати безкоштовну CMS. Веб-майстер додає до системи керування контентом так званий шаблоном (template), або тему (theme), в різних CMS різна термінологія, але суть одна та й сама. Призначання шаблону (зупинимося на такому варіанті) – передати запрограмований у його кодi зовнішнiй вигляд сайту користувачеві. «Робота» шаблону полягає у взаємодії з CMS, як це прийнято говорити, «на стороні сервера». Сервер формує HTML-документ i за допомогою мережевих засобiв передає його «на сторону клієнта» (просто кажучи – на ваш комп’ютер), після чого хитросплетiння стилів, скриптів та інших модерних вивертiв призводить до того, що користувач бачить на своєму екрані усю ту різноманітність, до якої всі ми давно звикли за 25 років існування нашого улюбленого і незамінного Інтернету.

Тепер, коли ми трохи озброєні термінологією, повернемося до питання оформлення сайту. Завдання пошуку, реалізації та адаптації алгоритму зовнішнього змальовування може бути вирішена одним з наступного способів (простіше кажучи, веб-майстер оформлює сайт за одним з наступних варіантів):

  • Унікальний шаблон, персонально виготовлений для даного замовника.
  • Неунікальний шаблон, виготовлений для перiодичних продажiв поточним замовникам з наступним iндивiдуальним доопрацюванням проданих шаблонiв.
  • Безкоштовний спрощений шаблон, виготовлений для безкоштовного розповсюдження в Інтернеті, доступний всім бажаючим.

Переваги і недоліки кожного рішення очевидні і не потребують коментарях. Відзначимо, що тут, як це часто буває в житті, не існує чітких меж, можуть бути «напівтони».

Система керування контентом (CMS)

Функція CMS – забезпечити базові функції і середовище програмування, за допомогою яких веб-майстер реалізує необхідну логіку сайту.

CMS, як і шаблон, можуть також бути платними і безкоштовними. В особливо рідкісних випадках унікальні CMS можуть бути виготовлені за індивідуальним замовленням.

Для кожного типу сайту існує відповідний оптимальный тип CMS. Наприклад, CMS блогу (сайту, на якому власник публікує статті і замітки, з можливістю обговорення разом з іншими користувачами Інтернету), форуму або інтернет-магазину – це різні види спеціалізованих CMS. Звичайно ж, кожна спеціалізована CMS може бути з успiхом доповнена відповідним програмним забезпеченням (ПЗ), в наслiдок чого функціонал сайту розширюється, і відвідувачі можуть користуватися «непрофільними» функціями. Наприклад, власник сайту вирішив дати можливість покупцям інтернет-магазину ознайомитися з відгуками щодо якогось конкретного товару на форумі. ПЗ форуму, яке не є часткою стандартної поставки «з коробки», повинно бути встановлено додатково.

У цiй статті немає сенсу детально зупинятися на тонкощах, до того ж, дякувати долi, в Інтернеті є величезна кількість відповідних оглядів найвiдомiших CMS, де представлені їх порівняльні характеристики. До того ж, кількість найменувань порiвняно популярних CMS кожного типу вже багато років обчислюється багатьма сотнями.

Домен та хостинг

Якщо спробувати в одному реченні пояснити сенс кожного з двох слів, винесених в даний підзаголовок, то вийде приблизно наступне.

Домен – літерне позначення сайту, за яким його можуть знаходити люди та роботи.

Хостинг – послуга з надання в аренду комп’ютера, який з’єднаний з мережею Інтернет, і на якому розташовані файли сайту, що можуть бути одержанi користувачами мережі.

Спершу спробуємо зрозуміти, чому ці два терміни ми розглядаємо в одному параграфі. Справа в тому, що пара домен/хостинг в загальному випадку однозначно характеризують той чи інший сайт. Одне можливо без іншого, але не має сенсу. Кому потрібно доменне ім’я, якщо йому не відповідає жодна інформація, крім реквізитів власника чи дати реєстрації? І кому потрiбен хостинг і файли на ньому, якщо цю інформацію неможливо отримати за допомогою того чи іншого доменного імені?

Коротко зупинимося на технології здобуття майбутнім власником сайту доменного імені та хостинг-сервісу.

Для реєстрації доменного імені достатньо відвідати один з безлічі сайтів компаній-реєстраторів доменних імен. Сьогодні, коли технології створення інтернет-сторінок досягли крайнього ступеня досконалості, у користувача не виникає ніяких особливих проблем при реєстрації домену.

Процес реєстрації складається з таких етапiв, як вибір (підбір) вільного доменного імені, оплата послуг реєстратора та налаштування параметрів доменного імені. На останньому етапі замовник вносить в форму свої реквізити (це корисно з юридичної точки зору і допоможе, в разі чого, відстояти свої права на це доменне ім’я), а також зазначає імена так званих NS-серверів.

Найменування NS-серверів (їх як правило, кілька, не менше двох) служать дороговказом для комп’ютерного обладнання, за яким браузери можуть дiзнатися, де саме розташовані файли сайту. Іншими словами, імена NS-серверів ставлять у відповідність ваше доменне ім’я і файли вашого сайту. Після того, як ви вказали імена NS-серверів в панелі доменного реєстратора, ці файли стають доступними відвідувачам «новонародженого» сайту.

Якщо хтось із читачів так і не усвідомив до кінця функціональне призначення NS-серверів, то пропонуємо просту аналогію з галузі телебачення. Кожній домогосподарці відомо, що, для того, щоб відкрити свій власний радіомовний або супутниковий телеканал, недостатньо мати телекамеру та передавальний пристрій, а необхідно придбати дозвільну ліцензію у відповідних державних організацiй.

Так ось, за аналогією «телемовна компанія – інтернет сайт» маємо, що назва телекомпанії э відповідною доменному імені. Телевізійна передавальна студія (апаратна) э відповідною серверу провайдера послуг хостингу. Ліцензія на право телемовлення э відповідною реєстраційної записи у компанії-реєстратора доменних імен. Адреса телемовлення студії, вказаний в реєстраційних доументах телекомпанії, э відповідною іменам NS-серверів хостинг-сервісу, зазначеним в реєстраційному запису доменного імені.

Приклад:
Сайт ra-solo.com.ua зареєстрований у реєстратора redo.com.ua, і у відповідній реєстраційнiй записi зазначені імена NS-серверів ns7.citynet.kharkov.ua та ns9.citynet.kharkov.ua. Цi NS-сервери належать хостинг-провайдеру Citynet, саме на хостинг-сервері цієї організації розташована інформація, яку ви читаєте в цей момент.

Обираємо джерело краси

Отже, маємо слушний час переспрямувати розмову з теоретичної площини у практичну. Ми визначилися, що витрати на виготовлення сайту мають бути такого ж обсягу, що й очiкувані доходи. Оскільки левова частка замовників в IT – це малий і середній бізнес, то найкращим рішенням у більшості випадків є придбання неунікального шаблону для безкоштовної CMS.

Як видно з портфоліо, більшість сайтів наша студія виробляє в середовищі Вордпрес/Woocommerce. Тому ми будемо використовувати тут цей комплект популярного в усьому світі програмного забезпечення в якості прикладу. Хоча, звичайно ж, у сайтобудуваннi, як і у багатьох інших областях науки і техніки, немає ніякої монополії. Бажаючі можуть скористатися нашими порадами, вирішуючи завдання з використанням інших CMS, досить буде лише замінити в пошукових запитах відповідні ключі. Наприклад, якщо ви хочете знайти шаблон для движка інтернет-магазину, відмінного від Woocommerce, просто замініть цей ключ в запитах на ключ, наприклад, Magento.

Знайти та придбати відповідний шаблон для популярної CMS – досить просте завдання. Є лише, як часто буває, одне «але». Шукати треба в англомовному сегменті Інтернету, тому що кількість західних розробок набагато перевершує кількість вітчизняних. Що робити, такі є непатріотичні реалії. Але й справді, багато хто з нас захочуть купувати вітчизняний телефон або телевізор? Так, icнує так звана вітчизняна збірка деяких видiв електронiки, але й сайт ми будемо «збирати» власноруч, з «імпортних комплектуючих».

Процес пошуку шаблону простий, як цей світ. Зазначаєте ключ пошуку в пошуковій системі Google, отримуєте або списки шаблонів, або посилання на сторінку шаблону. Оплачуєте, потiм завантажуєте шаблон, а далі – робота програміста. Зрозуміло, що для установки шаблону, як правило, досить найпростіших навичок користувача. Проте, на практиці потрібне значне «доведення», «прив’язка» шаблону, а також усунення помилок програмування та верстки. Так, на жаль, трапляється й таке, причому досить часто. Нічого особливого, як то кажуть, не святі горшки ліплять.

Ключі пошуку шаблонів гранично прості. В разi необхідності можна знайти відповідне англійське слово по словнику. Пошук шаблону для Вордпрес можна здійснювати за такими ключами:

Оскільки шаблонів дуже багато, то час пошуку можна скоротити, якщо шукати шаблон в переліку товарів найбільшого магазину, Themeforest:

Універсальний шаблон для будь-якої CMS

На жаль, не для кожної CMS існує достатній вибір шаблонів. Крім того, той обсяг «творчої думки», який програмісти зазвичай вкладають у свої шаблони, як завжди, не кожного разу знаходить своє застосування в реальному призначеному для користувача проекті. Наприклад, багато з наявних численних віджетів для бічної панелі не знаходять свого застосування на сайті замовника. У зв’язку з цим іноді при розробці сайту можна використовувати універсальний HTML-шаблон.

Такий шаблон має свої переваги, головне з яких – ціна. Якщо вартість шаблону для CMS залишається у межах 45…75 у.о., то HTML-шаблон набагато доступніше – 10…20 у.о. Однак, акронім HTML не означає, що в таких шаблонах надається тільки HTML-код сторінок майбутнього сайту. Розробники додають в пакет також корисні JavaScript-процедури, за рахунок чого легко прикрасити майбутній сайт приємними відеоефектами, а також реалізувати алгоритм взаємодії з відвідувачем, наприклад, зробити якісні форми зворотного зв’язку або замовлення послуг.

Пошук HTML-шаблонів слід здійснювати за тими самими запитами, що й для CMS, але замість назви CMS використовувати акронім HTML:

HTML template
HTML template download
free HTML template
best HTML template download
HTML template download
premium HTML template
і т.д.

Просування сайту

Це питання докладно освітлені в іншій статті на нашому сайті, яку ми дуже радимо прочитати. Тут відзначимо лише, що, перш, ніж розпочинати просування, веб-майстер зобов’язаний наповнити сайт. Неможливо просунути пустий сайт. І навпаки, якщо ваш сайт буде містити багато корисної інформації, навіть без особливих зусиль ви отримаєте певну інтернет-аудиторію, нехай і не настільки велику, яку би вам хотілося. Але, як то кажуть, без праці не витягнеш рибку… Тому працюйте, і будете винагороджені сповна!

* * *

На закінчення для зручності замовників спробуємо систематизувати дії замовника і виконавця під час спільної роботи зі створення сайту.

Від замовника потрібно:

  • вирішити проблему вибору, на підставі чого узгодити з виконавцем технічне завдання (ТЗ) і суму контракту;
  • передати виконавцю перелік і контент сторінок сайту, інші дані, параметри і вимоги;
  • сплатити аванс в необхідному розмірі згідно взаємнiй домовленостi;
  • прийняти роботу згідно ТЗ;
  • сплатити залишок суми контракту.

Робота виконавця:

  • все інше. (То був жарт, і в наступному параграфі ми спробуємо навести типовий перелік робіт, які лишаються за виконавцем.)

Робота виконавця (без жартів):

  • допомога замовнику пiд час підбору та реєстрації доменного імені, а також при отриманні реєстраційних документів на доменне ім’я;
  • допомога замовнику у виборі типу сайту та CMS;
  • складання ТЗ, при необхідності;
  • допомога замовнику у виборі та купівлі шаблону;
  • переклад шаблону на потрiбну мову, у т.ч. адмінської частини;
  • модификация/программирование системы категорий и тегов товаров и публикаций;
  • вивчення можливостей шаблону, переговори з виробником шаблону англійською мовою, по можливості усунення помилок, інформування замовника про можливості шаблону;
  • модифікація шаблону без зміни загального компонування; можна робити деякі перестановки, змінювати зображення і, само собою, написи, елементи оформлення; з візуальними ефектами складніше, але немає нічого неможливого;
  • доробка верстки шаблону, в межах розумного;
  • доробка/установка форми зворотного зв’язку, у разi необхідності;
  • модифікація сторінок «Про нас», карти «Як на знайти», та ін.;
  • контент-менеджмент.
Як домогтися відві…
Рекламна акція «Са…

Можна зберігати куки?

Куки потрібні для зручної навігації по сайту